Stödfunktioner för lokal marknadsföring

Infrastruktur för lokal marknadsföring i korrekturverktyget ProoferHive.


Kedjeföretagens utmaningar med lokal konkurrens och konkurrerande e-handel avgörs av en stark lokal närvaro och bra dialog med de lokala kunderna. 


Alla försäljningsintäkter till kedjan kommer från den lokala försäljningen så frågan kan inte prioriteras nog.

Som kedjeföretag, oavsett om det handlar om detaljhandel, dagligvaruhandel, servicehandel eller  restaurangkedja är fördelarna de samma. Ju starkare varumärke och större geografisk spridning desto mer finns att vinna på bra marknadsföring. 

Men allt för ofta ser vi att marknadsavdelningen, inhousebyrån och reklambyrån brister i förmågan att nå ända ut till den enskilde kunden på den lokala orten. Vi vet med snart fyra decenniers erfarenhet i ämnet.

Det är inte konstigt att marknadsförarna hellre prioriterar starka rikskampanjer då man på kort sikt får mer för varje investerad reklamkrona i rikstäckande kanaler. Men åter igen, en stark lokal kunddialog vinner stort i det långa loppet.


“kombinationen mellan ett starkt rikstäckande erbjudande med lokalt anpassade erbjudanden”

Men hur löser man detta när de bästa marknadsförarna sitter på ett huvudkontor eller servicekontor och butiksfolket både saknar kommunikationskunskap och har väldigt mycket annat att hålla reda på i sin verksamhet?

De flesta inser teoretiskt att det bästa är kombinationen mellan ett starkt rikstäckande erbjudande med lokalt anpassade erbjudanden, presenterat av lokal handlare mot lokal kund.


Lösningen vi erbjuder löser flera välkända knutar.

Marknadsavdelningen och kreatörerna behöver kunna hantera flera samtidiga ärenden. Ju fler samtidiga butiker och ju fler korta bollar i båda riktningar desto större krav på överblick och kontroll. I ProoferHive hanteras ärenden i realtid eller när vederbörande har tid. En fråga där det annorstädes erbjuds få alternativ.

I ProoferHive hanteras ärenden i realtid eller när man har tid.

Utmaningen för en lokal butik är att upplägget behöver vara enkelt och begripligt. Stödet från inhouse eller byråer behöver vara lättarbetat, både för butiken och för byråfolket.

Lokal marknadsföring i 4 steg

Vad de lokala enheterna än använder för kanaler hanterar man allt framtagandet och lokalanpassningen via ProoferHive. Kundbrev, mail, sms, direktreklam, sociala medier eller lokalt butiksmaterial. Plattformen är lämpad för alla gängse former på bild, text, film, rörliga banners etc, och mallar och instruktioner gör ni själva med era vanliga grafiska verktyg.

Hur detta fungerar praktiskt och hur man med enkelhet hanterar dessa frågor berättar vi om du mailar frågan till prooferhive@wobot.se. Vid tilltagande förfrågan kan detta utmynna i en separat artikel eller en guide som vi laddar upp vid övriga guider här på bloggtjänsten.

Previous
Previous

Bättre koll på versioner och utförda justeringar

Next
Next

Hur kan ett ”korrekturverktyg” stötta den kreativa processen från brief till kampanj?