Vad du ser och kanske inte ser när du testar ProoferHive

De flesta som provar ProoferHive för första gången väljer att titta runt i gränssnittet och att ladda upp material för att testa de inbyggda verktygen.


Om du redan provat grunderna, gå vidare till nästa stycke.

Skapa en klient. Klicka på ”plus-tecknet” i klientlistan och ge den ett namn (företagsnamn). Klickar sedan på klientnamnet i listan och får upp en projektvy. Klickar på motsvarande plus-tecken för att skapa ett projekt.

I dialogrutan döper man projektet. T ex ”Testprojekt”. När man testar på egen hand väljer man ofta sig själv som enda deltagare i projektet. Klicka på Add.

Projektet kan du sedan strukturera fritt med hjälp av flikar (tabs) för olika materialgrupperingar. Klicka på ”Add tab” och välj valfritt namn på fliken. T ex “Testflik”. Nu kan du ladda upp ditt material i fliken, via ”Upload” eller bara ”dra och släppa” filer till fliken.



Automatiserade händelser som du ser men själv slipper tänka på.

När man laddar upp något från byråsidan blir materialet gulmarkerat, redo att granskas. Systemet skapar notis som talar om vem som laddat upp vad och när, med miniatyrbilder och länk till aktiviteten. Notisen och mailnotis skickas till de som skall granska (om man bjudit in granskare i projektet).

När en granskare markerar text, ritar eller sätter ut knappnål (i dokument, layout, bild, film etc) skapas en pin med tillhörande kommentar-chat. När en enhet är färdigkontrollerad byter granskaren status på enheten. D v s klickat på ”Approved” eller ”Change”, då skapas och skickas notis och mailnotis som skickar tillbaka bollen till byråsidan.

När någon på marknads-/granskarsidan laddar upp material blir detta blåmarkerat med ett ”i” som står för ”information”. Detta för att merparten material från projektbeställaren är underlag som brief, manus, idébilder eller grafiska manualer etc.

 

Om något av dessa material behöver diskuteras och bollas med hjälp av ändrade statusmarkeringar, då kan man byta statusmarkör från blått till gul, för att sedan kunna ändra status till röd och grön. Skiftet utförs enkelt i dialogruta som nås när man klickar på statusikonen. Läs mer här.

 

Även textmarkeringsverktyget är försedd med automatisering. När du markerar en text kan du enkelt klicka på den åtgärd du önskar få gjord. På så sätt blir beställningen enklare och mer tydlig för mottagaren, och själv slipper du krånglet med att både skriva ”vad som skall göras” med texten och ”hur du vill ändra den”. Efter vald åtgärd skickas en automatiskt formulerad notis till aktuella mottagare.


Denna funktion är ursprungligen skapad för en kunds robot som läser och justerar korrektur via ProoferHive. Nyckeln ligger i att roboten behöver enhetliga kommandon. Men enhetliga formuleringar underlättar även för vanliga människor, särskilt minimeras utrymmet för missförstånd.


Det som händer utan att du behöver fundera

När ett verkligt projekt väl är igång uppträder alla händelser och notiser som i ett spel. Vi brukar jämföra det med en tennismatch mellan individer eller hela team. Skillnaden är att ProoferHive hjälper dig att hålla ett obegränsat antal bollar i luften. Digitala stafettpinnar och utvecklad status-hierarki gör att alla hittar rätt åtgärd utan att leta. Detta snabbar upp processen och förkortar själva projekttiden.


Upplevelsen av flow är ganska svår att imitera när man testar och inte givet att man genast kan föreställa sig. Det blir gärna lite som att testa en parkerad bil. För att bedöma dess köregenskaper behöver du starta bilen och ge dig ut i trafiken.

Previous
Previous

Nyhet: uppdaterad projektmeny

Next
Next

Ny funktion: Lägg till och ta bort befintliga projekt från din lista