Hur kan ett ”korrekturverktyg” stötta den kreativa processen från brief till kampanj?
Vi tar det från början. Allt börjar med en brief. Beställaren av de kreativa tjänsterna laddar upp sin brief och bifogar kanske andra underlag som skisser, idébilder, några manusutkast och en excelfil.
Här kan presentationen och diskussionen börja och redan detta samtal är egentligen ganska likt en ”korrekturprocess” eftersom detaljer kan komma att justeras och en del information kan tillkomma. Att alla sedan har tillgång till de senast uppdaterade underlagen underlättar projektarbetet väsentligt.
Allt samlas i en flik som man kallar ”Underlag”, ”Beställning” eller ”Brief” och ligger med i projektmappen som heter vad projektet heter. Struktur och benämningar styr ni deltagare fritt.
Under den kreativa processen kan byråteamet koppla bort marknadsgruppen och arbeta ostört för att samarbeta och diskutera lösningar, texter och layouts. Byråns internkorr förenklas när man kan peka, markera, rita och chatta direkt i skissmaterialet som laddats upp. Det blir lika enkelt som att de alla satt bredvid varandra. Det kan man såklart också göra men då behöver man hitta tidpunkterna som passar alla. Fördelen här är att man kan välja att arbeta i realtid eller när man har tid. Och göra det från den plats där man befinner sig.
…i realtid eller när man har tid.
När det kreativa teamet är klara med sina utkast och kampanjförslag kopplas marknadsteamet åter in. Om man arbetar med ProoferHives ”korrekturnivåer” (Levels) då får granskarna uteslutande tillgång till de senaste versionerna och dessa är dessutom ”befriade” från all tidigare dialog och alla tidigare markeringar med kommentarer.
Nu kan diskussionen öppna på nytt och detaljer kan korras. Uppdaterade versioner laddas upp och stäms av. (Läs mer om automatisk hantering av korrekturversioner).
När projektets alla delar är slutgodkända då kan ProoferHive underlätta leveranser och delning av filer för publicering. Alla i projektgruppen kan hämta färdigt material i projektet och här kan man välja att koppla in (ge behörighet) andra personer på företaget, alla som skall kunna hämta material. Och utomstående personer nås enkelt med Share-länk, där man markerar filerna eller flikarna som personen skall tilldelas behörighet till. Via sin mail-länk kan de läsa era instruktioner och ladda ner materialen de behöver.